Регистрация

БРОЙ 77 ОТ ДЕКЕМВРИ 2011 г.

Начало | Тема на броя | Винени маршрути в България

Винени маршрути в България

Автор: Екатерина Андреева

Фотограф: Юлия Лазарова
Макар че в Европа има разработени над 200 винени маршрута, доскоро България не разполагаше с нито един. Поне с нито един официално признат. Сега обаче сме на път да се сдобием с поне дузина маршрути за винени турове, някои от които са напълно готови, а други са в процес на разработване.

Началото

бе поставено през 2007 г. със създаването на винен клъстър по инициатива на регионалната винарска камара "Тракия". В рамките на клъстъра се предвижда да бъдат разработени девет маршрута на територията на цялата страна. Към всеки от маршрутите има работна група, чиито задачи се свързват с анализ на местата, които да бъдат включени в маршрута, обучение на кадри, както и разработване на проекти за кандидатстване за финансиране чрез еврофондове. Идеята е да се обединят винарският, туристическият бизнес и общините. Ролята на последните е да подобрят инфраструктурата със средства от ЕС и чрез самофинансиране. Ролята на отделните компании пък е да разработят разнообразни и атрактивни туристически продукти и услуги, както и да съдействат за реализиране на проектите.

Най-напреднала е работата по три маршрута в Южна България – Пътят на Дионисий, Пътят на Орфей и Античният път на тракийското вино.

Пътят на Дионисий започва от магистрала "Тракия" при село Калугерово, минава през района на общините Пазарджик, Кричим, Перущица, Родопи, Куклен, Асеновград, Кърджали – към Перперикон и Хасковските минерални бани. Дължината на целия маршрут е 220 км. В него има 9 винарски изби, с потенциал за още 5, две от които в строителство. По маршрута има 7 селища с известни минерални извори и изградена обширна туристическа база – над 50 хотели, балнеосанаториуми и почивни станции, както и природен и културно-исторически ресурс за построяването допълнително на още 15-20 нови хотела.

Античният път на тракийското вино е с дължина 166 км и включва Калугерово, Панагюрище, Стрелча, Красновските бани, Старосел, Хисар, Баня и др. Освен вино маршрутът предлага еко- и селски туризъм, СПА и медицински туризъм, лов и риболов, посещение на розоварни, както и културно-исторически туризъм.

Третият маршрут – Пътят на Орфей, обединява природните и културно-историческите дадености на Пловдив и на още няколко общини в България и Гърция за създаване на общ туристически продукт. Маршрутът започва от Пловдив по направлението Асеновград – Бачково и се разделя на три клона и обхваща около 20 селища в двете държави.

Френската връзка

Нов туристически продукт разработиха това лято френски експерти по поръчка на Държавната агенция по туризъм (ДАТ). Осем винени маршрута, обхващащи основните винопроизводителни райони в България, предложиха Клод Самсон – енолог, и Паскал Тето – маркетинг специалист в областта на лозята и виното. За разлика от винения клъстър подходът им беше не да развиват определен регион, а, изхождайки от съществуващите дадености, да определят атрактивни маршрути. Стремежът на експертите е бил да съчетаят обиколката на едни от най-добрите винарски изби в страната с разглеждане на български културни и исторически забележителности.

Винените маршрути обхващат избите на "Винпром Карнобат", " Катаржина Естейт", "Беса Валей", "Едоардо Миролио", избата към Музея на виното в Плевен, "Медово", изба "Тодоров", "Старосел", изба и дворец "Розова долина", "Евксиноград", "Дамяница" край Сандански, Мелник, "Черноморско злато" в Поморие, "Домейн Бойар", "Ловико", "Левента" – Русе, "Стара изба" – Ямбол.

В тях се съчетава посещението на изби с други атракции. Вино, хотелиерство и ресторантьорство например предлагат "Винпром Карнобат", избите "Катаржина", "Беса Валей", "Едоардо Миролио". Вино, СПА и здраве е запазената марка на Сандански и изба "Дамяница", както и на Поморие и изба "Черноморско злато". Вино и занаятчийство е предложението на изба "Медово", съчетаващо дегустации с посещение на етнографски комплекс, а винолечението е застъпено в избите "Тодоров" и "Старосел".

Маршрутите са с различна продължителност, която варира от един до девет дни. Могат да се обединят в три категории – с голяма продължителност (8–10 дни), средна продължителност (5–6-дневен престой) и кратки (1–2 дни). Един от най-дългите маршрути с продължителност на обиколката 9 дни включва посещението на избата в Мелник и Рилския манастир, разглеждане на Тракийската гробница в Старосел и местната винарска изба, разглеждането на Стария Пловдив в съчетание с дегустация в изба "Розова долина", посещение на Несебър и избите "Черноморско злато" и "Медово" и за финал посещение на двореца "Евксиноград" и избата към него.

Част от по-кратките маршрути включват посещение на Плевен, панорамата "Плевенска епопея" и закуска в изба "Музей на виното", посещение на комплекса "Арбанаси" във Велико Търново, посещение на храм-паметника "Шипка" и Казанлък и винарски изби в региона.

Очаква се, че маршрутите ще представляват интерес не само за чуждестранни, но и за български туристи. Според експертите те могат да бъдат добро допълнение както за селски туризъм, така и за ваканционен и за делови прояви. Предлагането на винените маршрути ще позволи да се разнообрази туристическият продукт, да се намали сезонността в туризма и да се докарат туристи във вътрешността на страната.

Преди да обособят маршрутите, експертите от Франция са проучили 51 производители на вина с гарантиран и контролиран произход в 14 региона на страната, посетили са 25 изби в продължение на три експедиции. При селекцията на избите един от критериите е бил наличието на условия и атрактивна презентация. Най-голямата критика на френските експерти е към инфраструктурата – лоши пътища и липса на указателни табели.

Двамата френски специалисти са с дълга практика в разработването на винени маршрути. От опита им са се възползвали наложили се винопроизводители като Аржентина, Чили и Австралия, както и близки до България държави като Молдова, Унгария, Румъния, Русия, Грузия и Турция. Експертите първо са извършили изследване на винопроизводството в България, а след това – инвентаризация на избите, ресторантите, средствата за настаняване, културно-исторически обекти, природни забележителности, достъпност и инфраструктура и пр.

Рекламата на винените маршрути ще върви в две насоки – от една страна, пред специалисти и ценители – сомелиери, енолози и любители на виното, които могат да сравнят онова, което намерят в България, с подобни продукти в други страни. А от друга, пред туристи, които посещават България по друг повод.

Колко ще струва един такъв маршрут ще зависи от туроператорите, които трябва да изберат съответните места за настаняване и да ги остойностят. Стига да имат интерес.





НОВ ОТГОВОР

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly