Регистрация

БРОЙ 77 ОТ ДЕКЕМВРИ 2011 г.

Хотелът и Ресторантът Летните коктейли

Летните коктейли

Автор: Ани Владимирова

Фотограф: Shutterstock
Въпреки че студената бира е запазената марка за летните жеги, все повече хора предпочитат да се разхладят със свеж коктейл – със или без алкохол. Маргарита, Мохито, "Секс на плажа", "Блъди Мери", "Лонг Айлънд" са само някои от най-предпочитаните класически свежи коктейли за жегата. Но не само. Родните потребители много бързо хващат световните тенденции в търсенето на актуални коктейли. Културата на коктейлите се повишава и това е факт, ето защо все повече напитките и коктейлите, които приготвяме, са само с

Качествени продукти и алкохоли

казва Димитър Сергеев, член на УС на Българската асоциация на барманите и барман в "Кемпински хотел Зографски". Вече много потребители у нас обръщат внимание на малки, но важни неща и са в състояние веднага да преценят качествата на напитката – например дали мохитото им е приготвено с истински ментови листа или с обикновен джоджен. Както и да сменят бара във втория случай.

Лято 2009

В световен мащаб тенденциите в приготвянето на коктейли са няколко. На първо място е използването на качествени продукти като резултат от засиленото кулинарно влияние в барманството и появата на т.нар. бар-шефове. На второ е възраждането на класическите коктейли от 20-те, 30-те, 40-те години, но осъвременени, така че да отговарят на модерните вкусове. Третият сериозен тренд е, че коктейлите и моктейлите (безалкохолни коктейли) стават все по-креативно екзотични. Както и в кулинарията, употребата на екзотични плодове и подправки и други типично южноамерикански вкусове намират все по-широка употреба в коктейлите и създават огромни възможности за експериментиране.

Но лятото е времето и на плодовите коктейли

Използването на свежи плодове и зеленчуци налага Маргарита, дайкири и фисове.

Грозде, диня, пъпеш, праскова кайсии и всички сезонни плодове могат да се използват в коктейлите. Просто добавяме към основата свежия плод и лед, пускаме блендера и получаваме уникално дайкири или Маргарита, казва Димитър Сергеев.

Пъпешите например вървят добре с текила, водка, всякакъв вид ром. Най-добрият избор за безкостилковите плодове (боровинки, ягоди, малини и др.) е ром, водка, текила, амарето, крем касис. Всякакъв вид ром върви идеално с бананите, а прасковите и сметаната са добра компания за плодови ликьори като амарето.

"Когато говорим за съставки, не трябва да забравяме, че в коктейлите те са многообразни и с различни вкусове – плодове, сиропи, ликьори, подправки, алкохоли, та дори и кафе. И всички те трябва да бъдат качествени", казва Димитър Сергеев. Той работи с пюретата и сиропите с марка "Монин", защото са с доказано качество и натурални съставки – минимум 51% плодово съдържание. "С продуктите на "Монин" могат да бъдат създадени разнообразни и качествени коктейли. Ако вземем например "Монин" плодово пюре и кисело мляко и поставим продуктите в блендер, ще получим т.нар. smoothies, които в момента са хит. С прясно мляко и пюре получаваме плодов шейк, а с огромния асортимент на сиропите и ликьорите могат да се направят безброй коктейли", добавя той.

Мода

При коктейлите също има мода и модни течения, а най-често тя е силно изразена, защото коктейлът е нещо като аксесоар, който допълва впечатленията. И като всяка мода, и тук тя се налага от масовата култура. "Филмите например са една от водещите индустрии, които налагат коктейли. След "Сексът и Градът" всички започнаха да пият Космополитън. След "Маями Вайс" и "Лоши момчета" нашумя и Мохито, а след рекламите на мартини с Джордж Клуни доста често се поръчва коктейл Мартини. В момента у нас се налагат всички джулепи като Мохито, Кайпириня, Кайпирисима и др.", смята Димитър Сергеев. Агресивните рекламни и промоционални кампании също са добър начин за налагане на вкусове. Като пример можем да дадем Pernod Ricard България, които осезаемо успяха да повишат интереса към тези иначе не твърде популярни у нас продукти, предлагайки безплатни коктейли на редица музикални, арт и други некомерсиални събития, събиращи отбрана публика. Посланието е ясно – "това не е напитка за всеки", а стратегията да се подпомагат некомерсиални прояви работи ефективно в имиджова посока. Резултатът е, че напоследък коктейли с Ricard, Pernod, Absinthe и други анасонови напитки станаха доста търсени и предлагането им в баровете също се повиши осезаемо. Подобни кампании правят и водка "Абсолют", чиито плодови разновидности на водката са идеална основа за коктейли. 

Пет тенденции в коктейлите за 2009

Мастър миксологистите
на Benchmark Hospitality International представят
пет актуални тенденции при коктейлите тази година.

#1 Бар-шефът
Всеки може да смеси различни съставки и да ги налее в чаша. Съвсем друго е обаче, когато имате бар-шеф – специалистът, който умее да си служи с всичко около него, за да създаде от тези съставки една перфектно балансирана напитка.
Бaр-шефовете обикновено работят съвместно с кулинарния екип на ресторанта/хотела и използват съставки като свежи ментови листа, лимонена трева, нерафинирана захар, свежи билки като босилек и кориандър, ванилия, джинджифил, чили и лавандула, както и плодове: боровинки, ягоди и всякакви други сезонни и регионални плодове. Професионалните миксологисти са вече вид висши кулинари. Докато взаимодействието на бара с кухнята се засилва, обогатяването на вкусовете ни ще е в посока характерни нагарчащи, все по-често домашни и пикантни вкусове като тези на Aperol, Campari, Cynar и Amaro’s.

#2 Природата в чаша
Тенденцията на 2009 е да се върнем към природата, използвайки това, което планетата е създала и ни предлага от началото на летоброенето: пресни плодове и зеленчуци, органични чайове, естествени минерални и пенливи води от чисти източници и дори бамбукови сламки и шишове, които се рециклират.
Така, вместо да допълним коктейла с тоник или сода от пистолета на бара, естествената газирана вода от бутилка добавя точното количество пенливост и свежест, но без добавената сода. Това е респект и благодарност към даровете на земята.

#3 Олд-скул напитки с нов облик
Старомодните напитки се завръщат и барманите вадят изпод тезгясите прашни книги с рецепти. Знанието за продуктите е ключ за днешния и утрешния барман. Да знае какво съдържа например коктейлът Sidecar (един от най-старите съвременни коктейли, първите рецепти за който датират от 1922 г.) е точно толкова важно, колкото да знае и какви други съставки могат да му бъдат добавени, за да се издигне тази класическа напитка до ново ниво за потребителите през 2009 и занапред.

#4 Овкусени алкохоли
В миналото в американските барове можеха да се видят големи стъклени контейнери, в които алкохолът отлежаваше с плодове или други тайни съставки, за да придобие определен вкус. Е, днес за щастие такива алкохоли се произвеждат в дестилериите, които са усъвършенствали техниката на "пропиване" и са създали собствени брандове. В глобален смисъл тази тенденция беше топло прегърната. Защо? Защото добре овкусеният алкохол е чист, богат, свеж и е перфектната съставка на много от модерните коктейли.

#5 Тайната на забравените ликьори
Кои са "другите" ликьори, скрити на втора линия зад титулярните напитки на бара? Тези забравени ликьори са някои от най-добрите съставки за много специални коктейли: Drambuie, Benedictine, Galliano, Pernod, Sambuca, Absinthe, Licor 43, Chartreuse, Grand Marnier или Amaretto – само да назовем някои. Утрешните бармани трябва да знаят не само имената им, но най-вече вкуса и аромата на всеки от тях, защото те могат да бъдат перфектно допълнение към високоалкохолните съставки. Точно както изисканият готвач поставя съставките заедно в тигана, за да създаде перфектно балансиран вкус, добрият барман трябва да знае как да балансира вкусовете в чашата.





НОВ ОТГОВОР

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly