Регистрация

БРОЙ 77 ОТ ДЕКЕМВРИ 2011 г.

Хотелът и Ресторантът Винаги чисто!

Винаги чисто!

Автор: horemag.bg

Фотограф: Shutterstock
Фирми:
Hygiene Medical Industry Co., Ltd.

Условия за участие


Секторът ХоРеКа е един от най-бързо развиващите се пазари на потребители на професионална хигиенна продукция. Според някои оценки ръстът му е 30–40% годишно както поради нарастването на броя на хотелите и ресторантите през последните години, така и поради повишаването на културата на хигиената, което води до нарастване на потреблението на професионални почистващи средства от професионалистите.
Каквато и да е причината обаче, прогнозите са оптимистични, защото търсенето на чисти хотели и заведения няма да намалее. Гостите им вече трайно поставят чистотата като основно изискване към посещаваните от тях хотели и ресторанти.

Кухнята

За почистването на кухнята – най-важният елемент на ресторанта, се използват предимно алкални професионални средства. Те отстраняват мазнини, масла, кръв, загари, сладка, сиропи, шоколад и други органични замърсители, казва Калоян Бациков от великотърновската фирма Hygiene Medical Industry. Използват се задължително с ръкавици, след което повърхността обилно се изплаква, тъй като остатъци от работен разтвор от посочените препарати могат да доведат до сериозни поражения върху човека.
Действието на препаратите на киселинна основа е насочено към премахване на наслояванията с минерален характер – например за отстраняване на котлен камък и други неорганични замърсявания в кухнята. За ефективното отстраняване на такъв тип замърсители, се използват киселинни препарати (HMI ® SL K), като тяхната употреба в кухненския сектор е периодична (обикновено веднъж седмично) и се извършва, след като разтворът на алкалния препарат е добре изплакнат от почистените повърхности. Никога не смесвайте алкален с киселинен препарат!..Това би довело до отделянето на голямо количество топлина, което може да нарани човек или да увреди кухненския инвентар.
Тъй като при професионалните съдомиялни машини котленият камък е основна причина за изгарянето на нагревателите, задължително условие за ефективната работа на машината е редовната профилактика. Добре е да се консултирате с доставчика на препарати на какъв период да я правите. На пазара вече има препарати за професионални съдомиялни машини, които са предназначени за работа с твърда вода. Те намаляват натрупването на котлен камък, като по този начин се намаляват разходите за обслужване на машината, енергията, препаратите и водата.

Препарати за дезинфекция

Безопасността на храната се гарантира от редовната дезинфекция в кухненския сектор – на ръцете на всички служители в кухнята, на кухненските плотове, инструменти, посуда, както и на стените и подовете.
Основните доставчици на професионални препарати за ресторанти понякога обединяват необходимите за кухнята почистващи средства в комплекти. Според някои минималният комплект трябва да включва миещи средства за чиномиялни машини, средства за изплакване, препарати за почистване на мазнини, за предотвратяване на появата на котлен камък, дезинфектиращи средства, препарати за миене на подови покрития и универсални препарати.

Ресторантска част

За почистването на ресторантската част се предпочитат неутрални препарати, тъй като са подходящи за почистването на повърхности от всякакъв вид – теракот, паркет, ламинат, линолеум, балатум, мрамор, мозайка. Освен това те са безопасни и изключително ефективни при почистването на органични замърсители.
Ежедневното почистване се извършва при минимални концентрации, което пък премахва необходимостта от последващо изплакване. Съществуват и препарати за сухо почистване, които са ефективни при отстраняване на прах и слаби замърсявания. Предимството им е, че повърхността не се мокри и не е необходимо да се подсушава или да се чака да изсъхнат почистените подови настилки, посочва Калоян Бациков.
В ресторантската част също се използват слабоалкални и слабокиселинни препарати в зависимост от вида повърхност и ефекта, към който се стремим. Някои препарати се предлагат с трайни аромати, които ароматизират помещенията, а в случай че не искате да натрапвате странични аромати, можете да поръчате препарат със слаба и нетрайна миризма.
Текстилните повърности се третират със специални препарати, които съдържат повърхностно-активни вещества. Правило е преди използване на продукта той да се тества на скрито място, за да се уверите, че няма да увреди тъканите. Подобни продукти освежават повърхността, отстраняват петната и бързо се подсушават. Както при препаратите за почистване на твърди повърхности в търговската част, така и тук съществуват силно ароматизиращи или без траен аромат препарати.
Има и продукти за сухо изпиране на текстилни повърхности – основното им предимство е, че мебелите не се мокрят и не се подсушават. В момента обаче те не са толкова актуални, колкото течните – една от причините е, че ефектът от почистването с тях невинаги е положителен.

Барът

Някои производители обръщат специално внимание върху зоната около бара. Вече съществуват специални противохлъзгащи покрития, които намаляват риска от падане и травми, а освен това чашите се чупят по-рядко, ако бъдат изпуснати, и имат шумопоглъщащ ефект. Към това се добавя и повишената им устойчивост срещу въздействие на мазнини, масла, химични препарати и миещи средства.
Вече съществуват и специални подови покрития, които позволяват налягането върху стъпалото да бъде намалено с 60% и намаляват умората на краката на барманите.

Биопрепаратите

В България, а и в света се спекулира с названията "биопрепарати" , "биологични", "биоразградими" препарати. Всъщност "биопрепарат" и "биологичен" препарат е едно и също понятие, което описва една категория препарати, които имат в състава си ензими и/или микроорганизми. Подобни продукти са добра алтернатива на алкалните препарати, като са много по-безопасни от тях и в някои случаи по-ефективни. Проблемът при тях е че начинът им на употреба не дава търсената бързина и удобство, а и ефективното им действие е зависимо от външни фактори, като температура.
Биоразградими са 99% от продаваните почистващи препарати, като законодателят е определил минимален процент на биоразградимост от 60% , на който те трябва да отговарят. Препаратите на HMI са с над 80% биоразградимост.
Проблемът при тях е, че начинът им на употреба не дава търсената от професионалистите бързина и удобство, а и ефективното им въздействие е зависимо от външни фактори като температурата. Освен това е много важно след тяхната употреба да не се използват препарати на киселинна основа, които премахват действието им, добавят от "Кимбърли Кларк".

Препарати, произведени от възобновяеми източници

Въвеждането на препарати от възобновяеми източници е световна тенденция. Редица световноизвестни производители на почистващи препарати инвестираха значителни средства в разработването на подобни продукти през последните години. Целта е да се произвеждат от възобновяеми източници (основно екстракти от растения) и да заменят конвенционалните почистващи средства. Засега обаче с подобен тип продукти е трудно да се постигне търсеният от професионалистите ефект. Причините са, че все още не са разработени високо концентрирани продукти, не може да се достигне силата на действие на конвенционалните и не на последно място – високата им цена.

Какво търси клиентът

Доста клиенти от сектора хорека все още търсят универсални решения под формата на почистващи препарати и често се спират на масови препарати от магазинната мрежа, казва Калоян Бациков. Всъщност обаче масовите препарати не могат да доведат до качествено професионално почистване поради това, че са слабо ефективни и са пригодени за решаване на битови хигиенни проблеми.
При професионалните почистващи средства не съществуват универсални препарати, категоричен е той. Всеки препарат има специфика и се използва за постигането на конкретни цели.

Български или вносни

През последните няколко години в България се наблюдава положителна тенденция в използването на български професионални почистващи препарати.
Вероятно до известна степен това се дължи на по-ниската им цена. На въпроса какви препарати търсят клиентите Веселин Бояджиев, управител на "България трейдинг", отговаря лаконично: евтини.
Въпреки това мнозина хотелиери и ресторантьори предпочитат вносните препарати, водени главно от недоверието към качеството и ефективността на българските. Със сигурност има положителна промяна в това убеждение и то ще дава все по-големи резултати, оптимист е Калоян Бациков.
По думите му няколко български производителя вече предлагат цялостни хигиенни решения и постоянен сервиз, които да задоволяват 100% хигиенните нужни на българските хотелиери и ресторантьори. Затова според него през следващите години този пазар ще търпи промени както по отношение на предлагането, така и по отношението на търсенето.

Перспективите

С нарастването на пазара се увеличава и конкуренцията. В момента има множество вносители и дистрибутори на почистващи препарати на различни – качествени и недотам, марки и компании от цял свят, търсещи реализация.

Повишаване грамотността на потребителите и стремежът към предоставяне ва възможно най-качествен и конкурентоспособен туристически продукт променят пазара и търсенето в нова насока. Според Калоян Бациков трайно предимство ще имат онези производители и дистрибутори, коитко предоставят цялостни и все по-ориентирани към клиента решения за чистота и дезинфекция – от производство до доставка на препарати, машини, професионално почистване, допълнителни услуги, поддръжка, профилактики, консултации...

Защото хотелът и ресторантът трябва да бъдат винаги безупречни.

Аромаклининг
Аромаклинингът е сравнително нова тенденция на пазара на хигиенни продукти. Чрез него се премахват неприятни миризми и се създава свежа и комфортна атмосфера. Това става чрез използване на освежители, аромагранули за прахосмукачки и диспенсери. Аромати на кафе, кафе със сладкиши, плодове и др. допринасят за увеличаване на продажбите, отстраняват неприятните миризми, включително на миризмите от кухнята. Установено е, че определени аромати могат дори да увеличат оборота на кафе или алкохолни напитки. Затова в света съществуват компании, които могат да лицензират определен аромат – да го предоставят на един-единствен клиент.





НОВ ОТГОВОР

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly