Регистрация

БРОЙ 77 ОТ ДЕКЕМВРИ 2011 г.

Начало | Хотели | Кой и защо посещава СПА

Кой и защо посещава СПА

Автор: Екатерина Андреева

Ана Мандара ризорт, Виетнам<br/>
Ана Мандара ризорт, Виетнам
Обикновено първосигналият отговор е “онези, които могат да си го позволят”. Това, разбира се, е така, но подобен отговор съвсем не помага на собствениците на СПА хотели и центрове да разберат какъв е профилът на хората, които ползват СПА услуги, за да могат най-точно да отговорят на тяхното търсене.

Дори и в световен мащаб не са много проучванията, които позволяват да се отговори точно на въпросите кой посещава СПА, защо и какво търси в него.
Международната СПА асоциация (The International SPA Association, ISPA) съвместно с Туристическата комисия на Канада (The Canadian Tourism Commission, CTC)  направиха наскоро съвместно проучване, в което се опитаха да представят по-детайлизиран образ на типичния СПА турист и да откроят новите тенденции в тази сфера. И макар проучването да е ограничено в рамките на северноамериканския пазар, то дава представа за търсенията на туристa и промените в неговите нагласи. А фактът, че американците са най-големи консуматори на подобни услуги, до голяма степен дава на хотелиерите представа за промените във вкусовете и тенденциите като цяло.

Резултатите от проучването сочат, че поведението на СПА туриста се различава значително от поведението на обикновения посетител на СПА центрове. Докато главна цел на посетителите е дългосрочна грижа за здравето, част от техния мироглед и уелнес стратегия, СПА туристът набляга главно на удоволствието. По време на ваканцията поведението му коренно се различава от всекидневното, а за избора къде и как да прекара почивката си той се влияе от различни фактори - култура, история, кухня, природа, образование и пр.  

В много редки случаи посещението на СПА курорти и центрове е основна цел на туриста. Единствено т.нар. медикъл СПА са места, които туристите търсят целенасочено. Обикновено този вид услуги са екстра към ваканцията - морска, планинска, познавателна и пр. Затова особено важно е да се наблегне не само на луксозния хотел и своеобразните процедури, но и на онова, което предлага на туриста дадено населено място.  
Ето и част от основните изводи в проучването:

• Тридесет и шест процента от СПА туристите са мъже.
• Ваканционните и хотелските СПА са най-популярни (81% в САЩ и 73% в Канада). Дневните СПА също се радват на популярност, особено ако са в близост до хотела или са препоръчани на място (23% и 37% съответно в САЩ и Канада).
• Масажът остава най-популярната процедура (88% - САЩ, 86% - Канада). Следват процедури на лице, на тяло, маникюр и педикюр. 
•  Американците (63%) са по-склонни да посещават СПА центрове по време на пътувания, отколкото канадците (49%).
• И американците, и канадците предпочитат сами да организират пътуванията си.
• Макар да няма сезонност в СПА туризма, канадците са по-склонни да предприемат пътувания през зимата, докато американците са готови през всеки сезон.     
• Както канадските, така и американските  туристи предпочитат да прекарат СПА ваканция близко до мястото на живеене. Запитани кои СПА дестинации биха посетили в чужбина, повечето канадци отговарят: Мексико, Карибския регион и Европа. Американците пък на свой ред избират Мексико, Карибите, Европа и Канада.
• Като най-важен резултат от СПА ваканциите канадските и американските туристи посочват освобождаването от стреса и релакса. Промяната на скучното всекидневие, глезенето, обновяването на тялото, душата и мисленето и животът без график са също сред основните предимства на подобна ваканция.

Петте най-важни фактора, които влияят върху избора на дестинация при СПА пътуването, са:
• настаняване
• достъпни услуги, съчетани с подходящо настаняване, които могат да отговорят на персоналните им изисквания
• съотношение качество - цена
• достъпна дестинация
• СПА услуги

Освен това СПА туристите искат да намерят в дестинацията културни обекти, добра кухня, възможности за пазаруване и активен отдих.

През 2004 г. СПА индустрията в САЩ е реализирала $11.2 милиарда от 136 милиона посещения в СПА центрове. В международен мащаб приходите от тези центрове възлизат на $40 милиарда. Макар че няма точни данни колко са СПА центровете в света, според издателите на американското списание Luxury SpaFinder броят им варира между 24 и 30 хиляди, без да броим американските.
Според изданието това, което отличава американските СПА центрове от останалите, е персоналното, но неформално отношение към клиента. В Европа взаимоотношенията са като между господар и прислужник, а в Азия, наричана често Мека на СПА индустрията, обслужващият персонал не е нищо повече от елемент от процедурата.

Не навсякъде се предлагат процедури, които веднага карат човек да се почувства на седмото небе. В някои от тях има голям избор от програми, които, макар и да са полезни за тялото в по-дългосрочен план, в никакъв случай не допринасят за моментния релакс. Особено ясно се вижда това в Европа, където са силни медицинските традиции, в резултат на което акцентът и в много СПА е върху медицината. И баните, и процедурите в тях са терапевтични и не са свързани с моментното удоволствие, а с ползата за здравето на човека, посочва списанието.  

Прогнозите за бъдещото развитие на СПА индустрията сочат, че се очаква по-голямо доближаване на медицинските и традиционните СПА центрове. Причината е, че хората са по-склонни да се погрижат за здравето си именно в такъв център, вместо да търсят лекар по спешност. Затова в утрешното СПА ще има повече медицинска апаратура, отколкото в днешното.

Според председателя на Международната СПА асоциация Кейт Мернс тази тенденция в бъдеще ще се засилва, защото хората са по-заети от всякога и повече от всякога искат да получат колкото може повече услуги на едно място. Едно нещо обаче не се променя - където и да отидете по света, навсякъде процедура номер 1 остава масажът, единодушни са експертите. Хората посещават СПА, за да се отпуснат и да намалят стреса и това едва ли ще се промени, смята Кейт Мернс.

***

Най-скъпите СПА курорти и хотели в света според списание “Форбс”
Ана Мандара ризорт, Виетнам
Капри Палас хотел & СПА, остров Капри, Италия.  
Курортът The Four Seasons, остров Бали, Индонезия
Хотел The Four Seasons, Хемпшир, Великобритания
Грейс Бей клуб, Провиденсиалес, Флорида
Хотел Ермитаж, Евиан-льо-Бен, Франция
Хотел Ермитаж, Монте Карло, Монако
Малиухана хотел & СПА, Виржински острови
Оберой Раджвилас, Джайпур, Индия
Майа Тулум уелнес Ритрийт & СПА, Майя Тулум, Мексико
Виктория-Юнгфрау грандхотел & СПА, Швейцария
Хувафен Фуши, Малдиви
Хотел One & Only, Сейнт Жерен, остров Мавриций
Хотел Ориентал, Банкок, Тайланд





НОВ ОТГОВОР

За да коментирате, моля влезте в профила си или се регистрирайте.

Бизнес: КапиталКариериБизнесРегалГрадът.bgОдитFoton.bg

Новини: ДневникЕвропа

IT: IDG.BGComputerworldPC WorldCIONetworkworld

Развлечение: БакхусLIGHT

На английски: KQuarterly